Program kierunku dziennikarstwo, media i projektowanie komunikacji w opinii praktyków

Okres przerwy od zajęć dydaktycznych to dla zespołu Katedry Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Łódzkiego intensywny czas pracy nad aktualizacją programu studiów oraz kształtu konkretnych zajęć dydaktycznych. Istotnym elementem tych działań są konsultacje z przedstawicielami branży – redaktorami, specjalistkami PR, osobami zarządzającymi agencjami kreatywnymi czy twórczyniami treści – dotyczące tego, jakie umiejętności i kompetencje są dziś niezbędne naszym absolwentom.

Atut kierunku: wielość kompetencji

Osoby opiniujące zauważają, że na kierunku dziennikarstwo, media i projektowanie komunikacji studenci i studentki mają do wyboru różnorodne możliwości rozwoju – zarówno na studiach pierwszego, jak i drugiego stopnia.

„Twórcy programu spojrzeli na dziennikarstwo w sposób holistyczny, oferując studentom wszechstronne kształcenie praktyczne i teoretyczne oraz wyposażając ich w nowoczesne narzędzia, pozwalające podjąć w przyszłości pracę w bardzo szerokim zakresie: od copywritingu - poprzez dokument, PR, reklamę - po dziennikarstwo radiowe, telewizyjne, prasowe, internetowe”

– zauważa Joanna Żarnoch-Chudzińska, redaktorka naczelna „Gazety Wyborczej” w Łodzi.

Ta wieloaspektowość pozwala na bardziej świadomy wybór specjalności (I stopień: dziennikarstwo, reklama i komunikacja wizualna, II stopień, dziennikarstwo, public relations i branding), na których pogłębiane jest praktyczne i teoretyczne przygotowanie do konkretnego segmentu zawodów.

Znaczenie zajęć praktycznych

Dużym atutem programu, który wskazują praktycy w swoich opiniach, jest jego silne osadzenie w praktyce zawodowej oraz dostęp do specjalistycznej infrastruktury dydaktycznej, takiej jak nowoczesne studio telewizyjne i radiowe w miejscu nauki – na Wydziale Filologicznym.

„Studio telewizyjne znajdujące się na Wydziale Filologicznym jest świetnym miejscem do przeprowadzania zajęć ze studentami. Pełna integracja zajęć praktycznych i teoretycznych pozwala najlepiej przygotować przyszłych dziennikarzy i pracowników mediów do wykonywania zawodu”

– podkreśla Piotr Borowski, dziennikarz TVN24 i wykładowca akademicki.

Reakcja na zmieniający się świat mediów

Środowisko medialne zmienia się dziś szybciej niż kiedykolwiek wcześniej. Nowe technologie, formaty, kanały komunikacji i modele biznesowe sprawiają, że studia dziennikarskie muszą odpowiadać tej dynamice.

„Zarówno na poziomie studiów licencjackich, jak również na poziomie studiów magisterskich, student może zdobyć wiedzę i kompetencje przygotowujące do funkcjonowania w zmieniającym się otoczeniu społeczno-gospodarczym i branży medialno-promocyjnej”

– zauważają Maciej Mazerant i Maja Ruszkowska-Mazerant, redaktorzy magazynu PURPOSE i założyciele marek PContent oraz PRObeing.

Program nauczania został zaktualizowany, tak aby przygotowywał studentów do pracy w różnorodnych zespołach kreatywnych, działach PR, agencjach reklamowych czy do prowadzenia własnej działalności dziennikarskiej lub promocyjnej. Jednocześnie, oprócz kompetencji technicznych, zdaniem opiniujących - istotne jest także budowanie postawy otwartości i krytycznego myślenia wobec przemian społecznych i technologicznych.

Wyzwania na horyzoncie – sugestie od praktyków

Wśród zgłaszanych opinii i rekomendacji znajdują się także cenne wskazówki na przyszłość. Eksperci podkreślają konieczność dalszego wzmacniania kompetencji cyfrowych, rozwijania elastycznych form pracy, a także lepszego przygotowania studentów do pełnienia zmieniających się ról w mediach. Wskazują także na rosnącą wagę pracy zespołowej – zwłaszcza w interdyscyplinarnych środowiskach projektowych – oraz na potrzebę uważniejszego uwzględnienia kwestii work-life balance, które w branży medialnej są często trudne do utrzymania.

Konsultacje trwają

Proces zbierania opinii od praktyków potrwa do końca sierpnia 2025 roku. Wszystkie zebrane głosy będą cennym źródłem inspiracji i podstawą do dalszego doskonalenia dydaktycznej oferty, tak aby jeszcze lepiej odpowiadał on na potrzeby studentów i rynku pracy.

Opinie przesłali nam m.in:

Joanna Żarnoch-Chudzińska („Gazeta Wyborcza”), Piotr Borowski (TVN24), Maciej Mazerant i Maja Rouszkowska-Mazerant (PURPOSE, PContent, PRObeing), Iwona Ptaszek-Zielińska (Centrum Komunikacji Marki Unilodz).

Wszystkim serdecznie dziękujemy!