Najczęściej wyszukiwane:

Katedra Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej UŁ

Seminarium licencjackie 

Lista promotorów seminariów licencjackich wraz z zakresami.

dr Joanna Bachura-Wojtasik

W roku akademickim 2024/2025 zapraszam na seminarium Studentów zainteresowanych następującymi zagadnieniami:

I. Dźwięk

  1. 1. dokumenty audio, słuchowiska dźwiękowe (radiowe), formy z pogranicza, podcasty
  2. 2. praca reportażysty
  3. 3. praca scenarzysty radiowego

II. Obraz

  1. 1. dziennikarstwo podróżnicze, np. vlogi
  2. 2. media społecznościowe
  3. 3. projekty medialne wspomagane przez serwisy crowdfundingowe

III. Temat

  1. 1. Holocaust
  2. 2. wojna
  3. 3. uchodźstwo
  4. 4. minimalizm w kulturze
  5. 5. kultura uważności

Prace mogą mieć charakter projektowy (w postaci konkretnego projektu i towarzyszącego mu opisu teoretycznego).

Studenci powinni w swoich pracach dyplomowych wykorzystywać metodologię nauk społecznych (np. fokusy, ankiety, analizę ilościową i jakościową), wspomaganą innymi dyscyplinami, jak literaturoznawstwo czy etnografia.

dr Paulina Czarnek-Wnuk

Proponowany zakres tematyczny seminarium licencjackiego (istnieje możliwość zgłaszania własnych pomysłów).

  1. Gatunki dziennikarskie – analiza konkretnych realizacji pod kątem ich wyznaczników genologicznych.
  2. Analiza zawartości mediów.
  3. Rozrywka w mediach.
  4. Audialność (szeroko pojęta), podcasting, radiofonia polska i zagraniczna – historia i współczesność.
  5. Warsztat dziennikarski – przygotowanie pracy praktycznej metodą projektu np. reportażu radiowego, audycji autorskiej, cyklu felietonów radiowych etc.
dr Anita Filipczak-Białkowska

Zakres seminarium obejmuje zagadnienia z obszaru nauki o komunikacji społecznej i mediach oraz językoznawstwa. W szczególności zapraszam tych z Państwa, którzy chcieliby zająć się problematyką komunikacji płci, komunikacji w i o sporcie kobiet, badaniem reklamy społecznej, komercyjnej lub politycznej, komunikacji interpersonalnej, komunikacji w mediach społecznościowych, dyskursu politycznego i publicystycznego.

Wszystkie Państwa pomysły na badanie obrazów medialnych, perswazji, założeń światopoglądowych będą mile widziane, na każdy temat znajdziemy wspólnie jakiś sposób.

dr Bogumiła Fiołek-Lubczyńska
  1. Telewizyjny film dokumentalny (genologia, historia, retoryka).
  2. Autorski reportaż telewizyjny (kontekst gatunkowy, tematyczny i retoryczny).
  3. Film fabularny (w kontekście dziennikarskim i nie tylko).
  4. Pogranicze literatury i mediów (np. filmowe adaptacje reportaży, inne filmowe adaptacje literatury).
  5. Wybrane gatunki filmowe i telewizyjne w kontekście dziennikarskim.
  6. Dziennikarstwo i reporterstwo (narrative journalism).
  7. Autobiografia w twórczości literackiej, prasowej, telewizyjnej i filmowej.
  8. Licencjat w formie projektowej (dziennikarstwo prasowe i telewizyjne).
dr Kinga Sygizman
  1. Licencjat w formie pracy praktycznej - realizacja autorskiego reportażu radiowego.
  2. Informacyjne, publicystyczne i artystyczne gatunki radiowe.
  3. Dziennikarstwo obywatelskie – wyzwania, możliwości i zagrożenia.
  4. Narracyjność artystycznych form radiowych.
  5. Nowe w radiu – patronat słuchaczy.

 

Drogi Studencie, jeśli interesują Cię tematy (około)radiowe wykraczające poza wymienione wyżej zagadnienia, przyjdź, porozmawiamy – myślę, że może uda nam się opracować ciekawy problem do zbadania.

dr Anita Grzegorzewska

Analiza i interpretacja tekstów ustnych, mówionych i pisanych – językowa, prozodyczna i pozajęzykowa (niewerbalna).

dr Krzysztof Grzegorzewski
  1. Dziennikarstwo telewizyjne.
  2. Publicystyka.
  3. Dziennikarstwo polityczne.
  4. Systemy medialne.
  5. Media a perswazja i manipulacja.
dr Natalia Kowalska-Elkader

Prace projektowe – teoria i praktyka wybranego gatunku


  1. 1.1. Feature i reportaż radiowy
    1.2. Słuchowisko radiowe, również eksperymentalne i dokumentalne
    1.3. Reportaż telewizyjny i film dokumentalny
  2. Gatunki radiowe – historia, ewolucja, treść
    2.1. Reportaż, słuchowisko i feature radiowy (polskie i zagraniczne)
    2.2. Hybrydy gatunkowe w radiu i formy eksperymentalne
    2.3. Gatunki informacyjne w radiu komercyjnym i publicznym
  3. Dokument w artystycznych przekazach medialnych
    3.1. Film dokumentalny i reportaż telewizyjny
    3.2. Reportaż literacki
    3.3. Scena Faktu Teatru Telewizji
    3.4. Słuchowisko dokumentalne i eksperymentalne
  4. Analiza zawartości mediów
    4.1. Audycje publicystyczne i kulturalne w radiu publicznym i komercyjnym
    4.2. Kultura i sztuka we współczesnych mediach
    4.3. Podcasty
    4.4. Sylwetki dziennikarzy, reportażystów, felietonistów
  5. Inne tematy zaproponowane przez seminarzystę wpisujące się w charakter seminarium
dr Przemysław Szews

Zakres seminarium obejmuje tematykę nowych mediów w tym realizację prac projektowych, komunikacji w Internecie i social media, kreowania wizerunku, a także sportu. Drugim obszarem są zagadnienia związane z promocją marki.

  1. Media cyfrowe i nowe formy komunikacji w Internecie (np. dziennikarstwo immersyjne, interaktywne i multimedialne formy przekazu itp.).
  2. Dziennikarstwo sportowe, dziennikarstwo sportowe w nowych mediach.
  3. Komunikacja w mediach społecznościowych, kreowanie wizerunku, kryzysy wizerunkowe.
  4. Sport i sportowcy w mediach społecznościowych.
  5. Dziennikarze sportowi w mediach społecznościowych.
  6. Praca projektowa dot. np. rebrandingu marki, komunikacji w mediach elektronicznych, projektu kampanii wizerunkowej / reklamowej, budowanie marki w epoce cyfrowej.
  7. Praca projektowa z zakresu realizacji określonych gatunków internetowych (np. vlog, webshow, podcast i inne).
dr Urszula Wich-Szymczak
  1. AI w mediach społecznościowych. 
  2. Kreowanie wizerunku firmy.
  3. Public relations.
  4. Marketing tertorialny.
  5. E-branding.
  6. Dziennikarstwo motoryzacyjne.
  7. Komunikacja wizualna w internecie.
dr Rafał Stawski
  1. Prace projektowe: reportaż (odmiana pisana), wywiad, podcast.
  2. Dziennikarz w mediach społecznościowych – budowanie marki osobistej (personal branding), dziennikarz jako influencer/celebryta.
  3. Badania zawartości i treści mediów.
  4. Wartościowanie w języku mediów.
  5. Językowe środki perswazji w mediach.
  6. Sport w mediasferze.
  7. Agresja językowa i mowa nienawiści.
  8. Genologia lingwistyczna (z naciskiem na gatunki występujące w mediach).
  9. Nadawca i odbiorca we współczesnych mediach.
  10. Kultura języka – zagadnienia teoretyczne i praktyczne.
  11. Teoria ram interpretacyjnych w mediach (R. Entman).
  12. Kreatywność językowa.
dr Zofia Władyka-Łuczak
  1. Wizualne narzędzia komunikacyjne.
  2. Wizualne modele kreacji wizerunku postaci/firm/marek.
  3. Wizualny przekaz w kampaniach reklamowych postaci/firm/marek/produktu.
  4. Wizualny przekaz w społecznych kampaniach.
  5. Projekty wizualnych identyfikacji postaci/firm/marek.
dr Błażej Filanowski
  1. Kreowanie wizerunku miejsc i organizacji.
  2. Komunikowanie za pomocą projektowania przestrzeni.
  3. Komunikacja wizualna.
  4. Społeczne i komunikacyjne funkcje sztuk wizualnych i performatywnych.

Seminarium magisterskie

Lista promotorów seminariów magisterskich wraz z zakresami. 

prof. Mariusz Bartosiak
  • Społeczne i komunikacyjne funkcje sztuki
  • Sztuka w przestrzeni publicznej
  • Sztuki performatywne w kulturze współczesnej
  • Kształtowanie tożsamości w tekstach i praktykach kulturowych
  • Korespondencje (i dialog) między sztuką, kulturą i nauką
  • Komunikacja międzykulturowa
prof. Tomasz Ferenc
  • Problematyka mediów (tradycyjne media, media elektroniczne, Internet)
  • Fotografia
  • Kino dokumentalne
  • Reklama (komercyjna, polityczna, społeczna)
  • Współczesne zjawiska kulturowe (kultura alternatywna, ruchy migracyjne, globalizacja)
  • Zagadnienia sztuki współczesnej, społeczne światy sztuki
prof. Marek Ostrowski
  • Reklama: muzyka w reklamie, wywieranie wpływu
  • Propaganda w systemach totalitarnych - PRL, NRD, ZSRR
  • Wizerunek medialny – także wizerunek medialny sportowców
  • Zagadnienia etyki mediów
  • Zjawiska kulturowego oddziaływania mediów
  • Arcydzieła sztuki dziennikarskiej
  • Adaptacje – teksty literackie w wymiarze medialnym
prof. Ewa Szkudlarek-Śmiechowicz
  • Gatunki medialne (zwłaszcza nowomedialne, np. blogi, wideoblogi, memy, tweety...)
  • Wartości i wartościowanie w mediach
  • Wspólnoty komunikacyjne (kreowane za pośrednictwem mediów)
  • Kreowanie wizerunku medialnego osoby lub instytucji, np. uczelni, partii politycznej czy medium
  • Kreowanie obrazu świata w mediach / reprezentacje świata w mediach.
  • Analiza dyskurs medialnego na wybrany temat, w wybranych mediach; reakcje mediów na określone wydarzenie.
  • Sfera prywatna w przestrzeni publicznej (medialnej)
  • Polimodalność tekstu medialnego (kody komunikacji i relacje między nimi.

Tematy prac magisterskich wymagać będą zawsze doprecyzowania teoretyczno-metodologicznego 
i konkretyzacji materiałowej.

Do rozważenia są także propozycje zagadnień seminaryjnych i tematów prac zgłaszane przez Studentów. 

prof. Monika Worsowicz

W ramach seminarium magisterskiego powstają prace związane tematycznie głównie z dziennikarstwem prasowym (np. gatunki wypowiedzi, dorobek wybranych autorów, edytorstwo prasowe) i retoryką dziennikarską (jako sztuką pisania i metodą badawczą), a także z rynkiem prasy (np. charakterystyki segmentów prasy drukowanej, monografie poszczególnych tytułów), zawodem dziennikarza (np. współczesne procesy i zjawiska wpływające na jego praktykowanie), relacjami między dziennikarstwem i polityką (np. sylwetki dziennikarzy politycznych).

Przygotowanie takich prac wymaga dobrych umiejętności analizowania i interpretowania tekstów pisanych oraz orientacji w wybranym zakresie (np. systematycznej lektury danego czasopisma lub tekstów wybranego autora), dlatego zachęcam Państwa do wybierania tematów odpowiadających Państwa zainteresowaniom i/lub wykształceniu, oczywiście pozostających we wskazanych wyżej obszarach.

Mile widziane są prace związane z dziennikarstwem lokalnym i sublokalnym regionu łódzkiego.

Przykładowe typy prac:

Zjawisko… na wybranych przykładach prasowych.

Publicystyka prasowa X-a.

Retoryka tekstów prasowych X-a.

Obraz… w publicystyce (na wybranych przykładach).

… w komentarzach/reportażach/felietonach/sylwetkach na łamach…

Przykładowe zrealizowane prace:

Dziennikarstwo Beaty Sabały-Zielińskiej – gatunki, tematy, warsztat.

Publicystyka muzyczna Stefana Kisielewskiego na podstawie „Pism i felietonów muzycznych”.

Obraz postępowania śledczo-karnego w wybranych tytułach prasy amerykańskiej na przykładzie sprawy zabójstw Tate – La Bianca (1969–1971).

Ewolucja tożsamości profesjonalnej na podstawie wywiadów z Dziennikarzami Roku na łamach miesięcznika „Press”.

Polski „Playboy” w latach 1992–2019. Pismo erotyczne, lifestylowe czy magazyn opinii?

„Magazyn Vege” jako prasa lifestylowa dla środowiska wegetariańskiego i wegańskiego.

Od sukcesu tygodnika do niszowego miesięcznika. Zarys historii „Uważam Rze”.

Dziennikarz lokalny vs. władze samorządowe – sposoby wywierania wpływu.

prof. Jarosław Płuciennik

Specjalność naukowa: krytyczno-medialne kompetencje, komunikacja międzykulturowa, kognitywistyka

1) charakterystyka współczesnych zjawisk krytyczno-medialnych i kulturowych:

- produkcja kulturalna uniwersów symbolicznych (np. Disneyland i świat Disneya, „świat Muminków”, Marvel itd.)

- historia i współczesność medialnych kampanii promocyjnych; 

- współczesne formy subskrypcji w kulturze masowej (smartfony, iPhone, tablety, iPad);

- nowe formy dziennikarstwa: blogi, twitter, dziennikarstwo tabletowe i smartfonowe;

- kultura celebrycka;

- spiskowe teorie dziejów, rola dziennikarstwo w kreacji i ich  krytyce; fake-newsy i postprawda, propaganda państwowa państw autorytarnych;

- makdonaldyzacja różnych form życia społecznego w kulturze;

- protest songi, kultura rocka;

2) z teorii i praktyki dziennikarstwa:

                  - dziennikarstwo, szpiegostwo, wywiad, biały wywiad;

                  - kampanie propagandowe, akcje społeczne;

                  - dziennikarstwo śledcze;

                  - wywiad jako badanie jakościowe;

                  - dziennikarstwo wcieleniowe - teoria i praktyka;

                  - dziennikarstwo obywatelskie we współczesnej Polsce;

                  - dziennikarstwo popularnonaukowe;

                  - wolność słowa i wolność sumienia;

- kreacja światów w gatunkach dziennikarskich, twory pograniczne (Ryszard  Kapuściński, Mariusz Szczygieł dzienniki literacko-reportażowe);

                  - metafora w tekstach dziennikarskich;

                  - felieton i esej literacki;

                  - idea bezstronnego dziennikarstwa a postulat zaangażowania społecznego;

                  - związek informacji i rozrywki; infotainment;

                  - dziennikarstwo i tolerancja;

3) z historii idei związanych z dziennikarstwem:

                  - dziennikarstwo jako czwarta władza; związek z trójpodziałem władz;

                  - narodziny dziennikarstwa i przestrzeni publicznej;

                  - rola satyry i humoru w gatunkach dziennikarskich;

                  - rola kawiarni jako przestrzeni publicznej i rozwoju czytelnictwa;

-  narodziny krytyki literackiej – krytyka i krytycym dziś; pisarze krytycy: np. Bolesław Prus, Joseph Addison, Richard Steele, „Zabawy Przyjemne i Pożyteczne”;

                  -  nowoczesność, oświecenie, dziennikarstwo;

4) teorie krytyki w ramach kształcenia kompetencji krytyczno-medialnych. 

Katedra Dziennikarstwa
i Komunikacji Społecznej
Uniwersytetu Łódzkiego

ul. Pomorska 171/173, pok. 3.97
90-236 Łódź

dziennikarstwo@uni.lodz.pl
tel: 42 665 53 54
 

Funduszepleu
Projekt Multiportalu UŁ współfinansowany z funduszy Unii Europejskiej w ramach konkursu NCBR