Najczęściej wyszukiwane:

Katedra Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej UŁ

O nieetycznych mediach i pułapkach w sieci – drugie wydanie studenckiego pisma „Transcendentalne”

Drugi numer studenckiego pisma „Transcendentalne” jest już dostępny! W nowym wydaniu redaktorzy poruszyli tematy poświęcone m.in. wiarygodności mediów, dezinformacji w sieci, językowym przemianom, różnym objawom manipulacji, a także roli fotografii w dziennikarstwie. Czytelnicy mogą także zaznajomić się ze specyfiką pracy dziennikarza śledczego.

Opublikowano: 17 października 2025

pismo

Powrót na Wydział

Członkowie Dziennikarskiego Koła Naukowego nie zwalniają tempa! Po zmierzeniu się z tematem sztucznej inteligencji w roku akademickim 2025/2026 redakcja studenckiego pisma „Transcendentalne” powraca z nowym wydaniem i świeżym spojrzeniem. Tym razem młodzi dziennikarze przyglądają się propagandzie, manipulacji oraz światu influencerów, w którym – jak się okazuje – nie brak medialnych pułapek.

W tym roku skupiamy się przede wszystkim na takich tematach, jak propaganda i manipulacja. Pełne emocji wybory prezydenckie w Polsce czy napięta sytuacja polityczna w naszej części Europy spowodowały, że jako odbiorcy treści byliśmy i jesteśmy poddawani nieetycznym zabiegom. W nowym numerze poświęcamy uwagę też influenzie, gdzie na odbiorców czeka wiele niebezpieczeństw związanych z dezinformacją! 

mówi Patryk Kapa, redaktor naczelny studenckiego pisma.

Propaganda, manipulacja i gaslighting

Nowy numer „Transcendentalnego” to reporterski komentarz do rzeczywistości, w której coraz trudniej jest odróżnić prawdę od starannie zaprojektowanej iluzji rzeczywistości. Autorzy przyglądają się mechanizmom oddziaływania mediów na odbiorców, analizują zjawisko gaslightingu, a także badają zależności między polityką a mediami publicznymi. Nie zabrakło również refleksji nad światem influencerów – pełnym nieuczciwości, kreowania fałszywych wizerunków i medialnych manipulacji.

Jak piszą redaktorzy we wstępie:

Wierzymy, że nasze treści we wszechogarniającym zalewie informacji, którego doświadczamy, dostarczą Wam realnej, bo zweryfikowanej wiedzy i pewnej otuchy.

Dziennikarstwo z misją

Redakcja „Transcendentalnego” konsekwentnie udowadnia, że młode dziennikarstwo to wartość, którą należy pielęgnować w akademickim świecie. Powstanie drugiego numeru pisma to efekt wielu miesięcy pracy, spotkań i dyskusji.

Mogę śmiało stwierdzić, że Transcendentalne dla niektórych stało się pewnego rodzaju pasją. Członkowie Koła pisali do mnie już po wysłaniu swoich tekstów, czy może coś warto jeszcze dopisać, poprawić. Nawet w wakacje! Widać, że wielu z nich zależało, by nasze czasopismo wyglądało jak najlepiej

– dodaje Patryk Kapa.

Za powstaniem pisma stoi nie tylko zespół pełen pomysłów i zapału, ale też wsparcie merytoryczne opiekunki naukowej dr Pauliny Czarnek-Wnuk, której członkowie Koła serdecznie dziękują za zaangażowanie i pomoc na każdym etapie pracy.

Dla czytelników, nie dla algorytmów

W świecie, w którym informacja bywa towarem, a odbiorca – celem kampanii marketingowych, studenci przypominają o istocie dziennikarskiej misji. Ich pismo nie ma być tylko zbiorem tekstów, lecz głosem świadomego pokolenia, które chce rozumieć i kreować media, a nie tylko z nich korzystać.

Chcemy nasze czasopismo tworzyć „po coś”. W obecnych czasach sama rola dziennikarza mocno ewoluuje, zdaniem wielu nawet – zatraca swoją powagę. Jako członkowie Dziennikarskiego Koła Naukowego chcemy pokazać, że dzisiaj również jest miejsce dla dziennikarstwa, które służy czytelnikowi, wnosi realną wiedzę. Mamy nadzieję, że takie jest właśnie „Transcendentalne” dla naszych odbiorców

– kończy redaktor naczelny pisma.

 

Pierwszy i drugi numer rocznika „Transcendentalne” można już przeczytać online na stronie Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Łódzkiego w zakładce: Pisma Studenckie

POBIERZ DRUGI NUMER TUTAJ!

 

Jeśli fascynuje Cię świat mediów i chciałbyś tworzyć razem z redakcją, dołącz do Dziennikarskiego Koła Naukowego:

  • Instagram DKN: @dkn_ul
  • Facebook DKN: @dziennikarskiekolonaukowe

Katedra Dziennikarstwa
i Komunikacji Społecznej
Uniwersytetu Łódzkiego

ul. Pomorska 171/173, pok. 3.97
90-236 Łódź

dziennikarstwo@uni.lodz.pl
tel: 42 665 53 54
 

Funduszepleu
Projekt Multiportalu UŁ współfinansowany z funduszy Unii Europejskiej w ramach konkursu NCBR