Zapisy na seminaria magisterskie

Szanowni Państwo, w terminie 2-3 października odbędzie się rejestracja na seminaria magisterskie. Rejestracja odbywać się będzie w systemie USOSWeb w terminach: 02.01.2023 od godziny 19:00 do 03.10.2023 do 23:59.

Kod rejestracji: 01-DZIENN-Z-23/24-SM. 

Lista promotorów: 

  • dr hab. Mariusz Bartosiak, prof. UŁ
  • dr hab. Tomasz Ferenc, prof. UŁ
  • prof. dr hab. Grażyna Habrajska
  • prof. dr hab. Jarosław Płuciennik
  • dr hab. Monika Worsowicz, prof. UŁ


UWAGA: Każdy Promotor ma 10 miejsc. 

Decyduje kolejność zgłoszeń.

Poniżej znajdą Państwo szczegółową listę zakresów seminariów magisterskich dla każdego Promotora. 


dr hab. Mariusz Bartosiak, prof. UŁ

  • Społeczne i komunikacyjne funkcje sztuki
  • Sztuka w przestrzeni publicznej
  • Sztuki performatywne w kulturze współczesnej
  • Kształtowanie tożsamości w tekstach i praktykach kulturowych
  • Korespondencje (i dialog) między sztuką, kulturą i nauką
  • Komunikacja międzykulturowa

dr hab. Tomasz Ferenc, prof. UŁ

  • Problematyka mediów (tradycyjne media, media elektroniczne, Internet)
  • Fotografia
  • Kino dokumentalne
  • Reklama (komercyjna, polityczna, społeczna)
  • Współczesne zjawiska kulturowe (kultura alternatywna, ruchy migracyjne, globalizacja)
  • Zagadnienia sztuki współczesnej, społeczne światy sztuki

prof. dr hab. Grażyna Habrajska

  • Reklama, public relations i promocji firmy
  • Analiza procesu powstawania przekazu reklamowego
  • Kreowanie wizerunku i jego elementów
  • Kreowanie scenariuszy komunikacyjnych, dyskursów i tekstów
  • Perswazja, manipulacja, demagogia, propaganda

prof. dr hab. Jarosław Płuciennik

Specjalność naukowa: krytyczno-medialne kompetencje, komunikacja międzykulturowa, kognitywistyka

1) charakterystyka współczesnych zjawisk krytyczno-medialnych i kulturowych:

  • produkcja kulturalna uniwersów symbolicznych (np. Disneyland i świat Disneya, „świat Muminków”, Marvel itd.)
  • historia i współczesność medialnych kampanii promocyjnych;
  • współczesne formy subskrypcji w kulturze masowej (smartfony, iPhone, tablety, iPad);
  • nowe formy dziennikarstwa: blogi, twitter, dziennikarstwo tabletowe i smartfonowe;
  • kultura celebrycka;
  • spiskowe teorie dziejów, rola dziennikarstwo w kreacji i ich  krytyce; fake-newsy i postprawda, propaganda państwowa państw autorytarnych;
  • makdonaldyzacja różnych form życia społecznego w kulturze;
  • protest songi, kultura rocka;

2) z teorii i praktyki dziennikarstwa:

                - dziennikarstwo, szpiegostwo, wywiad, biały wywiad;

                - kampanie propagandowe, akcje społeczne;

                - dziennikarstwo śledcze;

                - wywiad jako badanie jakościowe;

                - dziennikarstwo wcieleniowe - teoria i praktyka;

                - dziennikarstwo obywatelskie we współczesnej Polsce;

                - dziennikarstwo popularnonaukowe;

                - wolność słowa i wolność sumienia;

- kreacja światów w gatunkach dziennikarskich, twory pograniczne (Ryszard  Kapuściński, Mariusz Szczygieł dzienniki literacko-reportażowe);

                - metafora w tekstach dziennikarskich;

                - felieton i esej literacki;

                - idea bezstronnego dziennikarstwa a postulat zaangażowania społecznego;

                - związek informacji i rozrywki; infotainment;

                - dziennikarstwo i tolerancja;

3) z historii idei związanych z dziennikarstwem:

                - dziennikarstwo jako czwarta władza; związek z trójpodziałem władz;

                - narodziny dziennikarstwa i przestrzeni publicznej;

                - rola satyry i humoru w gatunkach dziennikarskich;

                - rola kawiarni jako przestrzeni publicznej i rozwoju czytelnictwa;

-  narodziny krytyki literackiej – krytyka i krytycym dziś; pisarze krytycy: np. Bolesław Prus, Joseph Addison, Richard Steele, „Zabawy Przyjemne i Pożyteczne”;

                -  nowoczesność, oświecenie, dziennikarstwo;

4) teorie krytyki w ramach kształcenia kompetencji krytyczno-medialnych.


dr hab. Monika Worsowicz, prof. UŁ

W ramach seminarium magisterskiego powstają prace związane tematycznie głównie z dziennikarstwem prasowym (np. gatunki wypowiedzi, dorobek wybranych autorów, edytorstwo prasowe) i retoryką dziennikarską (jako sztuką pisania i metodą badawczą), a także z rynkiem prasy (np. charakterystyki segmentów prasy drukowanej, monografie poszczególnych tytułów), zawodem dziennikarza (np. współczesne procesy i zjawiska wpływające na jego praktykowanie), relacjami między dziennikarstwem i polityką (np. sylwetki dziennikarzy politycznych).

Przygotowanie takich prac wymaga dobrych umiejętności analizowania i interpretowania tekstów pisanych oraz orientacji w wybranym zakresie (np. systematycznej lektury danego czasopisma lub tekstów wybranego autora), dlatego zachęcam Państwa do wybierania tematów odpowiadających Państwa zainteresowaniom i/lub wykształceniu, oczywiście pozostających we wskazanych wyżej obszarach.

Mile widziane są prace związane z dziennikarstwem lokalnym i sublokalnym regionu łódzkiego.

Przykładowe typy prac:

Zjawisko… na wybranych przykładach prasowych.

Publicystyka prasowa X-a.

Retoryka tekstów prasowych X-a.

Obraz… w publicystyce (na wybranych przykładach).

… w komentarzach/reportażach/felietonach/sylwetkach na łamach…

Przykładowe zrealizowane prace:

Obraz postępowania śledczo-karnego w wybranych tytułach prasy amerykańskiej na przykładzie sprawy zabójstw Tate – La Bianca (1969–1971).

Ewolucja tożsamości profesjonalnej na podstawie wywiadów z Dziennikarzami Roku na łamach miesięcznika „Press”.

Polski „Playboy” w latach 1992–2019. Pismo erotyczne, lifestylowe czy magazyn opinii?

Ludobójstwo w Rwandzie w wybranych tekstach kultury.

„Magazyn Vege” jako prasa lifestylowa dla środowiska wegetariańskiego i wegańskiego.

Od sukcesu tygodnika do niszowego miesięcznika. Zarys historii „Uważam Rze”.

Dziennikarz lokalny vs. władze samorządowe – sposoby wywierania wpływu.