Kod rejestracji: 01-DZIENN-Z-23/24-SM.
Lista promotorów:
- dr hab. Mariusz Bartosiak, prof. UŁ
- dr hab. Tomasz Ferenc, prof. UŁ
- prof. dr hab. Grażyna Habrajska
- prof. dr hab. Jarosław Płuciennik
- dr hab. Monika Worsowicz, prof. UŁ
UWAGA: Każdy Promotor ma 10 miejsc.
Decyduje kolejność zgłoszeń.
Poniżej znajdą Państwo szczegółową listę zakresów seminariów magisterskich dla każdego Promotora.
dr hab. Mariusz Bartosiak, prof. UŁ
- Społeczne i komunikacyjne funkcje sztuki
- Sztuka w przestrzeni publicznej
- Sztuki performatywne w kulturze współczesnej
- Kształtowanie tożsamości w tekstach i praktykach kulturowych
- Korespondencje (i dialog) między sztuką, kulturą i nauką
- Komunikacja międzykulturowa
dr hab. Tomasz Ferenc, prof. UŁ
- Problematyka mediów (tradycyjne media, media elektroniczne, Internet)
- Fotografia
- Kino dokumentalne
- Reklama (komercyjna, polityczna, społeczna)
- Współczesne zjawiska kulturowe (kultura alternatywna, ruchy migracyjne, globalizacja)
- Zagadnienia sztuki współczesnej, społeczne światy sztuki
prof. dr hab. Grażyna Habrajska
- Reklama, public relations i promocji firmy
- Analiza procesu powstawania przekazu reklamowego
- Kreowanie wizerunku i jego elementów
- Kreowanie scenariuszy komunikacyjnych, dyskursów i tekstów
- Perswazja, manipulacja, demagogia, propaganda
prof. dr hab. Jarosław Płuciennik
Specjalność naukowa: krytyczno-medialne kompetencje, komunikacja międzykulturowa, kognitywistyka
1) charakterystyka współczesnych zjawisk krytyczno-medialnych i kulturowych:
- produkcja kulturalna uniwersów symbolicznych (np. Disneyland i świat Disneya, „świat Muminków”, Marvel itd.)
- historia i współczesność medialnych kampanii promocyjnych;
- współczesne formy subskrypcji w kulturze masowej (smartfony, iPhone, tablety, iPad);
- nowe formy dziennikarstwa: blogi, twitter, dziennikarstwo tabletowe i smartfonowe;
- kultura celebrycka;
- spiskowe teorie dziejów, rola dziennikarstwo w kreacji i ich krytyce; fake-newsy i postprawda, propaganda państwowa państw autorytarnych;
- makdonaldyzacja różnych form życia społecznego w kulturze;
- protest songi, kultura rocka;
2) z teorii i praktyki dziennikarstwa:
- dziennikarstwo, szpiegostwo, wywiad, biały wywiad;
- kampanie propagandowe, akcje społeczne;
- dziennikarstwo śledcze;
- wywiad jako badanie jakościowe;
- dziennikarstwo wcieleniowe - teoria i praktyka;
- dziennikarstwo obywatelskie we współczesnej Polsce;
- dziennikarstwo popularnonaukowe;
- wolność słowa i wolność sumienia;
- kreacja światów w gatunkach dziennikarskich, twory pograniczne (Ryszard Kapuściński, Mariusz Szczygieł dzienniki literacko-reportażowe);
- metafora w tekstach dziennikarskich;
- felieton i esej literacki;
- idea bezstronnego dziennikarstwa a postulat zaangażowania społecznego;
- związek informacji i rozrywki; infotainment;
- dziennikarstwo i tolerancja;
3) z historii idei związanych z dziennikarstwem:
- dziennikarstwo jako czwarta władza; związek z trójpodziałem władz;
- narodziny dziennikarstwa i przestrzeni publicznej;
- rola satyry i humoru w gatunkach dziennikarskich;
- rola kawiarni jako przestrzeni publicznej i rozwoju czytelnictwa;
- narodziny krytyki literackiej – krytyka i krytycym dziś; pisarze krytycy: np. Bolesław Prus, Joseph Addison, Richard Steele, „Zabawy Przyjemne i Pożyteczne”;
- nowoczesność, oświecenie, dziennikarstwo;
4) teorie krytyki w ramach kształcenia kompetencji krytyczno-medialnych.
dr hab. Monika Worsowicz, prof. UŁ
W ramach seminarium magisterskiego powstają prace związane tematycznie głównie z dziennikarstwem prasowym (np. gatunki wypowiedzi, dorobek wybranych autorów, edytorstwo prasowe) i retoryką dziennikarską (jako sztuką pisania i metodą badawczą), a także z rynkiem prasy (np. charakterystyki segmentów prasy drukowanej, monografie poszczególnych tytułów), zawodem dziennikarza (np. współczesne procesy i zjawiska wpływające na jego praktykowanie), relacjami między dziennikarstwem i polityką (np. sylwetki dziennikarzy politycznych).
Przygotowanie takich prac wymaga dobrych umiejętności analizowania i interpretowania tekstów pisanych oraz orientacji w wybranym zakresie (np. systematycznej lektury danego czasopisma lub tekstów wybranego autora), dlatego zachęcam Państwa do wybierania tematów odpowiadających Państwa zainteresowaniom i/lub wykształceniu, oczywiście pozostających we wskazanych wyżej obszarach.
Mile widziane są prace związane z dziennikarstwem lokalnym i sublokalnym regionu łódzkiego.
Przykładowe typy prac:
Zjawisko… na wybranych przykładach prasowych.
Publicystyka prasowa X-a.
Retoryka tekstów prasowych X-a.
Obraz… w publicystyce (na wybranych przykładach).
… w komentarzach/reportażach/felietonach/sylwetkach na łamach…
Przykładowe zrealizowane prace:
Ewolucja tożsamości profesjonalnej na podstawie wywiadów z Dziennikarzami Roku na łamach miesięcznika „Press”.
Polski „Playboy” w latach 1992–2019. Pismo erotyczne, lifestylowe czy magazyn opinii?
Ludobójstwo w Rwandzie w wybranych tekstach kultury.
„Magazyn Vege” jako prasa lifestylowa dla środowiska wegetariańskiego i wegańskiego.
Od sukcesu tygodnika do niszowego miesięcznika. Zarys historii „Uważam Rze”.
Dziennikarz lokalny vs. władze samorządowe – sposoby wywierania wpływu.